Svar: De første tænder og lidt om eftermiddagsmad og aftengrød

17. februar 2016

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dine spørgsmål og tillykke med de tre flotte tænder! :)

Du skal ikke børste tænderne sen aften, hvor din dreng sover godt. Det vil være rigtig godt, at du børster hans tænder 2 gange dagligt - morgen og aften. Du bør bruge en lille smule tandpasta, når du børster hans tænder, men ganske lidt.

Det anbefales, at du børster hans tænder efter aftensmaden, altså inden du lægger ham i seng, ligesom nu. Når du børster hans tænder, før du tilbyder ham flaske, så vil mælkesukkeret ikke kunne trænge ind i tænderne på samme måde, netop fordi tænderne er rene. Så længe børn får mælk om natten, uanset om det er modermælk eller modermælkserstatning, er det derfor vigtigt, at tænderne er rene, når barnet bliver lagt i seng. Hvis tænderne ikke er rene, når barnet tilbydes flaske eller bryst om natten, så vil mælkesukkeret kunne gøre mere skade.

Med hensyn til snacks, så anbefaler jeg flerkornsgrød med frugtmos og frisk frugt og bær i hænderne til børn i 7 måneders alderen. Når din dreng bliver 8 måneder og bedre til at tygge, vil det være rigtig fint at tilbyde ½ bolle med smør, ost, frisk frugt osv. Han kan også få kogte grøntsager og lignende. Og da han lyder til at være god til at tygge og klarer mad i små bidder allerede, så kan du variere mellem grød og brødhapsere og supplere med frugt og grønt (kogt). Nogle børn nyder også at få lidt frugtmos eller en frugtgrød med lidt modermælkserstatning på om eftermiddagen.

I takt med at din dreng bliver ældre, så skal mængden af modermælkserstatning trappes ned. I 7 måneders alderen passer det ofte rigtig fint med 4 flasker ...

Annonce

... i døgnet. Når han bliver 8-9 måneder, vil det ofte være passende at skære ned til 3 flasker i døgnet, og jeg anbefaler ofte, at de tre flasker ligger før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at flasken tidlig morgen trappes ud.

Samtidig vil børn i 8-9 måneders alderen ofte gerne spise mere og mere mad selv og de begynder tit at protestere over skemaden og over at blive madet. Det er super fint, men mange børn vil i den alder stadig have svært ved helt at koordinere deres bevægelser og også svært ved at tygge sig igennem mad med bid. Det betyder, at de bliver ekstra trætte og ikke får spist helt nok, fordi det kræver for stor koncentration for dem. Derfor er det godt i denne alder fortsat at supplere med grød og grøntsagsmos - og jeg anbefaler derfor ofte at man i denne alder (altså tidligst fra 8 måneders alderen) indfører en godnatgrød, som en fast del af barnets putteritual.

Godnatgrøden er således med til at fylde barnet lidt ekstra op, så han ikke går sulten i seng, og samtidig giver den ekstra mæthed til natten, så man kan trappe ud af mælken og begynde at undvære flasken tidlig morgen. I 8 måneders alderen kan man derfor have en aftenrytme, der ser således ud:

Aftensmad ca kl 18

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Herefter kommer han i bad, frotteres godt i håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.

Tilbydes en godnatgrød ca kl 19.30, får børstet tænder

Flaske og puttes til natten 19.45-20.00

Sen aften 23-24: Flaske og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med morgengrød.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor